Tuesday, April 9, 2013

aku MENEGUR


AKU MENEGUR bukanlah kesinambungan AKU BERCERITA hasil karya Ramlee Awang Murshid,
Bukan Juga Sebuah Cerpen atau Sebuah Sajak,
Tapi, Aku Menegur merupakan luahan hati AKU atas dasar kasihku pada insan, bernama HAWA...

HAWA,
Tidakkah kau tahu dirimu diciptakan dari tulang rusuk adam?
Didalam Surah At-Thariq : 5-7

" Maka hendaklah manusia memikirkan: daripada apakah ia diciptakan? Dia diciptakan dari air (mani) yang memancar (kedalam rahim). Yang keluar dari tulang salbi lelaki dan tulang dada perempuan"

Hawa diciptakan dari tulang rusuk Adam,
Bukan dari kepalanya utk dijadikan atasannya,
Bukan pula dari kakinya utk dijadikan alasnya,
Melainkan dari sisinya utk dijadikan teman hidupnya
Dekat pd leangannya utk dilindunginya & dekat di hati utk dicintainya

Fahamkah kamu wahai Hawa penyataan ini?
Mengapa kita sering menjadi hamba pd Adam?
Kita ni istimewa wahai Hawakita bukan Hamba mereka!

Kenapa Hawa selalu memberi apa yg Adam mahukan sedangkan Hawa belum halal utk Adam? Hawa terlalu memberihingga kadang-kadang maruah & harga diri Hawa tergadai

Kenapa Hawa? Hawa x syg diri sendiri ke? Hawa sanggup buatkan assignment utk Adam, Hawa sanggup belanjakan wang ringgit utk Adam, korbankan masa bsama Adam sedangkan byk tugasan lain menanti hingga kdg2 Hawa lupakan kwn2 Hawa yg selama ini ada di sisi HawaHawa biarkan Adam pegang tangan Hawa, peluk Hawa , cium Hawa bahkan lebih dari itu pn Hawa sanggupkeluar date tgh2 malam.Hawa tak risau ke kslmtn Hawa? Hawa lupa nafsu Adam Cuma satu? Hawa tak tau bila berdua ada yg ketiga iaitu SYAITAN? Hawa tak ingat pd mak ayah di kg yg sentiasa mahukan yg terbaik dr Hawa? Tak tkut jika mak ayah tau perangai Hawa?

Hawa, mak ayah hntr Hawa ke U atau kolej utk belajar...bukannya bsama Adam 24jam...Kenapa Hawa berubah krn Adam? Hawa tau x Adam bangga dpt Hawa? Bukan bangga sbb dikasihi sedemikian rupa tp bangga sbb dpt membuli Hawa, dpt mempergunakan Hawa sewenangnya krn Adam tau Hawa akan buat apa shj utk Adam krn Adam tahu Hawa sayangkan Adam sepenuh nyawa Hawa

Knp Hawa begitu murah? Knp? Mana pergi harga diri Hawa? Mana pergi Ketegasan Hawa? Tak ke Hawa terfikir ape akan blaku kalo Adam tinggalkan Hawa? Ada Adam kesah psl Hawa?? Hawa anggap...Adamlah nyawa Hawa, segalanya bagi Hawa...kalau itulah yg Hawa anggap, mana letaknya ALLAH yg Maha Pencipta & Maha Penyayang??Hawa tau x ALLAH yg menjentikkan rasa kasih tu??tau x?

hawa... Adam pernah bertanya, Hawa selalu cakap Adam ni gatal...tetapi cuba Hawa tengok....bila kita berbual, siapa yang selalu bertepuk tampar? siapa yg mulakan? bukankah Hawa yg selalu & ringan tangan menampar bahu Adam? mencubit tangan Adam, bermain-main dengan Adam...jadi siapakah yg gatal sebenarnya? cube kita sama-sama renungkan wahai Hawa...

Hawa...sedarlah Adam hanya mempergunakan Hawa...bila Adam dh dpt segalanya dr Hawa termasuklah diri Hawa, Adam akan tggalkn Hawa...dan cari Hawa yg bru...Adam yg btl2 baik takkan memperlakukan Hawa sedemikian rupa...akan menjaga Hawa sebaiknya...menjaga hubungan Adam & Hawa...takkan usung Hawa ke hulu ke hilir, berdua-duaan, melalaikan Hawa dengan msej & call, kata-kata manis...kata-kata cinta yg melalaikan...sikit pun tak ingatkan Hawa pd ALLAH...itu bukan ADAM yg sebenar Hawa...tu Cuma Hawa Nafsu yg melalaikan...

Hawa, kuatlah Hawa, Hawaku sayang tolong jgn biarkan Adam memijakmu...mempergunakanmu...Adam tak salah...sikit pun tak salah ! sbb Adam juga manusia...punya perasaan & kadangkala Adam x sedar benda ni tapi Hawa kena tahu..perlu tahu ! berapa ramai Hawa yg kecewa kerana ditinggalkan Adam ? berapa ramai? Tdak kah Hawa takut akan diperlakukan sedemikian?

Hawa...selagi tidak punya hubungan yg Halal...jagalah jarak kita...kita ISTIMEWA Hawa...Maruah Diri kita yg utama...jgn nasi sudah menjadi bubur baru kita nk menyesali...Hawa sayangilah diri Hawa...jgn biarkan Hawa dibuli & dipergunakan oleh orang lain atas rasa kasih yg tiada tandingan...ALLAH ciptakan rasa kasih tu namun ALLAH tak bagi kita salah gunakan...kawallah wahai Hawa...ingat pesan AKU, jangan jadi BUTA kerana syg Hawa...

Hawa...
AKU menegur kerana rasa sayang & kasih
AKU menegur kerana tidak mahu Hawa menyesali
AKU menegur kerana tidak mahu Hawa disakiti
AKU menegur kerana tidak mahu Hawa lupakan ALLAH

AKU menegur kerana tidak mahu Hawa menderita
Tolong ingat pesananku Hawa
Maafkan aku hanya mampu menegur dalam penulisan kerana iman masih lemah utk menegur dengan mulut
Tapi aku harap Hawa sudi meluangkan masa utk membaca
AKU bukanlah yg terbaik
Tapi AKU tidak mahu HAWA mengulangi kesilapan lagi dan teguran ini utk AKU juga

ADAM,
Aku tahu ego mu tinggi
Tapi ketahuilah syg kami ikhlas,
Tolong jangan permainkan kami lagi
Kalau berani datanglah berjumpa wali Hawa
Dan jangan pergunakan Hawa lagi



Salam rasa kasih syg dari AKU

No comments:

Post a Comment

LANGKAHKU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...